Last update: 2018-09-22



A BPCS (Business planning and control system) integrált programcsomag az úgynevezett ERP rendszerek kategóriájába tartozik. Az amerikai SSA Global Technologies (jelenleg az Infor cég része) által kifejlesztett BPCS rendszert ma már világszerte mintegy 6.500 vállalatnál, közel húszezer telephelyen használják. A rendszer hatékonyságához és funkciógazdagságához képest költségkímélő megoldást nyújt az iparvállalatok számára üzleti alapfolyamataik kezeléséhez.

A BPCS mint tranzakciós rendszer sokrétű, gazdag adatbázissal rendelkezik, amely percre kész módon nyomon követi a vállalatban zajló folyamatokat és tranzakciókat az értékesítéstől kezdve a gyártáson át a raktárgazdálkodásig, beszerzésig és pénzügyekig. E gazdag adatbázisra épített döntéselőkészítő és elemző rendszerrel a vállalatvezetők kifinomult képet kaphatnak az általuk irányított cég, illetve szervezeti egység pénzügyi és nem pénzügyi mutatóinak alakulásáról.

A BPCS rendszer "motorját" a gyártásirányítási modulok képezik. E modulok alapjai az MRPII koncepciónak megfelelően kerültek kialakításra, de tartalmazzák a gyártásirányítás és gyártástervezés újabb irányzataihoz szükséges támogatást is (pl. JIT modell, Lean filozófia). A gyártástervezési és gyártásirányítási modulok segítségével a tényleges vevői igényekre és egyéb keretparaméterekre épülve meghatározható a gyártási és beszerzési terv. E tervek tényleges gyártási és beszerzési rendelésekké alakíthatók, melyek ezek után nyomon követhetők teljesítés és költségek szempontjából egyaránt.

A készletgazdálkodási modul nagyon szoros kapcsolatban áll mind a gyártási, mind pedig az értékesítési és beszerzési modulokkal. A készletrendszer segítségével az aktuális és várt készletszint gyakorlatilag percrekészen ellenőrizhető. A felhasználó által alakítható paraméterek segítségével pedig a készlet optimális szinten tartható, figyelembe véve a minimális finanszírozást, ugyanakkor az ellátás és a vevőkiszolgálás biztonságát.

Az értékesítési és vevői rendelésfeldolgozási modul rugalmas megoldást biztosít különféle értékesítési helyzetek kezelésére. A BPCS rendszer részét képező interface-ek (SMG) segítségével a rendszer könnyen kiegészíthető a napjaink követelményét képező internetes, valamint elektronikus rendelésfelvitellel, illetve dokumentumok elektronikus küldésének funkciójával.

A hagyományos pénzügyi funkciók (folyószámlák, főkönyv) természetesen a rendszer részét képezik. A pénzügyi modulok része ezen kívül az úgynevezett konfigurálható főkönyv, amely a hagyományos főkönyvi funkciók mellett lehetővé teszi több könyv párhuzamos vezetését (pl. forintban és dollárban, vagy magyar és külföldi számviteli követelmények szerint), valamint a konrolling igényeit is kiszolgáló elemzési adatbázis is kialakítható ebben a modulban (pl. költségfelosztások különféle vetítési alapok szerint).

A BPCS sokrétű és gazdag funkcionalitását és adatbázisát kihasználva a szoftver köré a legújabb, modern megoldások telepíthetők, és ezek többsége ma már a BPCS termékcsalád részét képezik. E termékcsaládban megtalálható a munkafolyamat modellező rendszer, a döntéselőkészítő és tervező rendszer felső- és középvezetőknek, az Ügyfélkapcsolat kezelő rendszer (CRM), a B2B és B2C elektronikus kereskedelem, az ellátási lánc kezelés (SCM) és az elektronikus beszerzési rendszer is.

Minden integrált rendszer bevezetése a folyamatok precíz számbavételével, felülvizsgálatával és ha szükséges, optimalizálásával párosul. E munkához nyújt hatékony segítséget a BPCS bevezetési módszertana, amely a szoftver specialitásaira alapulva annak lehető legjobb kihasználása felé próbálja irányítani a felhasználókat.


Miért a BPCS?

Referenciák